vineri, 1 martie 2013

Ganduri optimiste despre diabet


Gânduri optimiste despre diabet

Diabetul este o boală serioasă cu complicaţii grave. Trebuie totuşi să fim optimişti, pentru că buna dispoziţie este un ajutor de nădejde în menţinerea echilibrului glicemic.
Cele mai proaste glicemii le-am avut ori de câte ori mi-am pierdut optimismul.
În urmă cu doi ani m-am trezit faţă în faţă cu diabetul după minunata perioadă a sărbătorilor de iarnă, de ziua de naştere a soţului meu, la început de an când se făuresc cele mai frumoase vise. Am stat o săptamână în spital, am văzut oameni cu răni deschise, cu boli de inimă, ochi, rinichi, a trebuit să-mi fac singură injecţii de insulină- cel mai nesuferit lucru pe atunci- şi să mi se ia test din deget în toiul nopţii şi ziua. Am experimentat prima hipoglicemie de 35 încă din primele ore de spitalizare.A trebuit să-mi iau adio de la dulciuri. A trebuit sa aflu ce este mai exact acest diabet. Nu înţelegeam de ce trebuie să mănânc aşa de mulţi carbohidraţi dacă am diabet şi de ce aceştia nu pot fi sub formă de dulciuri(nu că aş fi vrut musai dulciuri la orice masă...). Trebuia să îmi găsesc echilibrul.
Am reuşit să amân cu câteva zile internarea pentru a mă pregăti sufleteşte. Mi-am luat la spital cărţi de citit, aţă de croşetat, mp3 playerul cu muzica preferată şi mi-am cumpărat o carte despre diabet de Rodica Perciun ca să ştiu ce boală am păţit.
Cel mai dur moment a fost când a trebuit să îmi înfing acul în picior pentru a-mi administra singură insulina. A fost singurul moment când am plâns, atunci am realizat că va rebui să fac asta toată viaţa. Rezolvarea a venit întrebând dacă chiar trebuie să injectez în picior Humalogul mix. M-am bucurat sa aflu alternativa în grăsimea din burtă. Şi acolo chiar nu doare, decât uneori.
Testările de glicemie se făceau de 4 ori sau în caz de hipoglicemie. Asistentele te înţepau direct cu acul în deget- o senzatie de cui înfipt în carne..Nu suportam senzaţia. Ei bine, absolut non stop m-a chinuit întrebarea : Bine, cu injecţia de insulină voi reuşi cumva, dar treaba aceasta cu înţepatul degetului direct cu acul...brrr, nici nu pot să mă gândesc, cum mă voi obişnui? Răspunsul a venit în ultima zi de spitalizare cănd o asistentă în vîrsta ne-a înţepat cu un fel de lansator de ace. Şi nu a durut absolut de loc. De atunci am facut de mii de ori teste cu lanţeta şi chiar nu doare.
Ceea ce vreau să spun este că a fost nevoie încă din primul moment de o atitudine optimistă în faţa noii situaţii. Începeam o viaţă nouă: viaţa cu diabet.
Iată colecţia mea de gânduri optimiste:
Diabetul este o boală, dar printr-un bun autocontrol care ajunge obişnuinţă începe să devină un mod de viaţă echilibrat.
Un diabetic care mănâncă sănătos poate avea o stare de sănătate mai bună la bătrâneţe decât cineva care nu este cumpătat în prezent.Da, poate ajunge şi la bătrâneţe.
Complicaţiile diabetului? Pot să nu apară dacă glicemiile sunt ţinute în limite apropiate de cele ale omului sănătos.
Dulciuri? Se mai pot mânca dacă se calculează numărul de carbohidraţi şi se injectează doza corespunzătoare de insulină. Dulciuri adevărate cu zahăr, miere ş.a., dar mai ales fructe. Orice om ar trebui să nu facă exces de dulciuri. Este mai sănătos aşa. Şi să opteze pentru un dulce sănătos.
Înţepăturile? Devin obişnuinţă, până acolo că nu îţi aminteşti dacă ai facut injecţia. Ar fi bine să nu uităm. O doză uitată duce la hiperglicemii mari, iar o doză dublă la hipoglicemii fatale.
Diabetul te obligă la cumpătare: somn nici mult nici puţin, mesele ehilibrate în raportul glucide-proteine-lipide, ordine în program, exerciţiu fizic regulat, aer curat, evitarea stresului.Desigur că nu este uşor , dar efortul este răsplătit printr-o stare de bine statornică şi aş zice printr-o stare bună de sănătate.
Mintea îşi menţine agerimea prin permanente calcule matematice. Mai ales regula de trei simplă e de bază. Chiar devin o plăcere calculele acestea de dinainte de masă atunci când constaţi ca în urma lor ai glicemii de nota zece.
Datorită testelor de glicemie ştii multe lucruri despre propriul organism: observi cănd stresul a depăşit pragul de normalitate pentru că se măresc glicemiile, de asemenea observi când ceva nu e în regulă cu imunitatea organismului. De asemenea afli multe despre indicele glicemic al alimentelor şi despre cum să te hrăneşti sănătos.
Ştiinţa evoluează şi s-ar putea să se descopere un leac pentru diabet sau metode şi instrumente pentru a-l ţine cât mai bine sub control. Plus că mai există şi minuni.De aceea nu consider că am o boală incurabilă . E ca şi cum aş fi răcită şi ştiu că asta (poate) trece.
Ma încurajat mult gândul că mai am o miiică rezervă de insulină în pancreas. La ultima analiză a peptidului C acesta era 0,6, adică după socoteala mea mai trăiesc şase procente dintre celulele beta pancreatice. Ceea ce înseamnă că mă mai bucur(am) de sprijinul lor... Acum probabil ca sunt mai puţine.
Tratamentele naturiste completează cu succes tratamentul cu insulină şi previn complicaţiile diabetului.
Cu cât cunoşti mai multe despre diabet cu atât te ajută să îl ţii sub control.
Sunt diabetici de tipul 1 şi 2 care au ajuns la vârste foarte înaintate. Unii dintre ei erau copii când s-a descoperit insulina şi sunt în viaţă datorită acestui fapt.
In ziua de astăzi avem tot felul de instrumente care uşurează viaţa cu diabet: ace atraumatice, mici şi subţiri (cele din vechime erau adevărate piroane şi mai trebuia să le şi ascuţi zilnic şi să le sterilizezi), glucometre care arată în câteva secunde glicemia (mai demult trebuiau să fiarbă urină cu o anumită substanţă pentru a măsura colorimetric glicemia , iar rezultatul nu era foarte precis), avem insulină de calitate care dezvoltă mai rar sau deloc alergii, cunoaştem mai multe informaţii despre diabet, primim insulină gratuit şi multe alte avantaje de acest fel.
Cei dragi ai noştri ne acordă un sprijin deosebit , iar lupta cu diabetul pote face familia să fie mai unită.
Un echilibru bun glicemic le sigură şi celor dragi ai noştri un viitor mai lipsit de griji...Ca mamă doresc să fiu cât mai puternică pentru copilul meu.
Sunt multe mame pe forumurile de diabet care au născut natural sau care au doi, trei sau mai mulţi copii sănătoşi.Şi eu am născut natural şi am un bebe sănătos.
Spre deosebire de alte boli diabetul poate fi ţinut sub control mult mai bine şi cu rezultate bune. Depinde mult de voinţă spre deosebire de alte boli pe care nu le poţi controla.
Nu-mi vin acum mai multe gânduri optimiste. Poate par cam trase de păr unele , dar cred că nu este aşa. Mă opresc aici până nu reiese că ar fi chiar avantajos să ai diabet. S-au produs multe schimbări în bine în viaţa mea de când cu diabetul şi chiar mă simt bine. Nici nu vreau să îmi amintesc cum mă simţeam cu ceva vreme înainte de a-l descoperi. Este bine să ştii că ai o boală pentru a o ţine sub control, e desigur mult mai bine să nu o ai. Iar cel mai rău este să ai o boală care te roade în ascuns fără să ştii sau ignori acest lucru.
Merită tot efortul penru a avea un diabet fără complicaţii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu