sâmbătă, 14 septembrie 2013

Calculul carbohidratilor

 Pentru calcularea carbohidratilor exista tot felul de tabele, cu mici diferente intre ele. Este bine sa nu consumam , noi dibeticii , alimente pe a caror eticheta nu este trecut si numărul de carbohidrati si in general mancaruri despre care nu stim ce contin.
Cand nu stiu ce contine ceva mananc atat cat banuiesc eu că ar avea 10 ch pentru a putea controla mai usor variatiile glicemice ulterioare consumarii acelui aliment. Sau mananc cat poftesc si trag consecintele...
Un mare ajutor, aproape indispensabil, mai ales la inceputul vietii de diabetic este cantarul, unul bun, care sa nu se inchida pana pui mancarea pe taler si pana faci calculul. De cele mai multe ori calculez direct cand pun mancarea pe cantar. Pun intai farfuria goala, fac tara si apoi pun mancarea. Daca vreau sa mai pun inca un fel de mancare pe aceeasi farfurie si mi se pare greu de calculat dau inca o data tara si calculez de la 0.
Nu este o rusine sa folosim totdeauna cantarul si devine o obisnuinta foarte utila. Au fost cateva luni in care m-am certat cu el si de la atata aproximat si rotunjit oscilam intre hipo si hiperglicemii.
De asemenea cand am fost depistata , o pacienta din spital cu vechime mare in diabet tot se lua de mine ca imi cantaream si marul si toate cele. Dar dumneaei avea complicatii...Ei , acum as zice ca dupa un timp poti sa recunosti din ochi si la palma un mar de 100 g.
De multe ori ma amuz cand nimeresc din prima cantitatea pe care vreau sa o cantaresc. Iata un alt avantaj al diabetului : ajungi sa cantaresti si cu mana, glumesc. Oricum sunt mici momente dragute legate de cantaritul hranei.
In primele luni de diabet, eram la un moment dat la tara, intr-un sat si tocmai urma sa se termine bateria la cantar. Disperata am cautat la 25 km distanta, in tot orasul o baterie din aceea speciala. Tocmai cand ma descurajasem am zis hai sa intram in magazinasul acesta de electrice si am gasit. In primul an de diabet am fost ca un scolar constiincios si cuminte. Nu mancam dulciuri, cantaream, foloseam tabelele cu ch, faceam o ora de exercitiu fizic pe zi s.a.
Am inceput iata sa bat campii. Sa ma intorc la subiect.
Este bine ca din totalul de carbohidrati ai fiecarei mese doar 10-20% sa fie rapizi, care intra foarte repede in sange. Acestia ar putea fi un fruct. Eu prefer sa il mananc inainte de masa, mai bine zis primul pentru ca nu imi permit sa astept jumatate de ora si apoi sa mananc restul de mancare.
Numarul de carbohidrati din fructe poate fi foarte diferit de cel din tabele, in functie de soiul respectiv si mai ales de gradul de coacere. Uneori fructe necoapte sau insipide s-au comportat ca de 5 carbohidrati. Iarasi cand exista dubii, e bine sa fie doar 10 ch din fructul respectiv si sa se verifice glicemia dupa masa respectiva.
Sunt si legume care ies din cifrele tabelelor. Rosiile sunt considerate la liber, dar mie o rosie duulce de tara imi creste glicemia precum un fruct si cred ca sunt si unele rosii cu 10 ch la 100g.
Nu sunt deloc o consumatoare de telina si morcov crude, desi mi-as dori, dar ma deranjeaza faptul ca aceste doua radacinoase nu erau trecute la liber pe planul dietetic primit la iesirea din spital. Mai ales telina e forte bogata in fibre, incat numai pana o mesteci consumi mai mult decat iti aduce.
Si in ce priveste capitolul alimente la liber sau cantarite, interzise sau nu diabeticilor, sunt trenduri in lumea medicala. Este insa sigur faptul ca painea, orezul, cartoful, laptele, fructele dulci, cerelele si alte alimente bogate in carbohidrati trebuie cantarite.
Legat de calcularea carbohidratilor am in vedere cateva reguli dintre care enumar cateva:
- cantarul trebuie pus pe un plan drept pentru a nu da erori, desigur trebuie sa fie un cantar bun;
-painea trebuie cantarita proaspata, dupa aceea pierde din apa si are mai multi ch;
-painea trebuie totdeauna cantarita pentru ca are densitate foarte diferita, in functie de reteta folosita si amelioratori;
-cantareste alimentele inainte de a le praji (painea, cartofii);
-radacinoasele fierte au cam 10 ch la 100g, spre deosebire de starea cruda cand au mai putin. Pot fi scoase din ciorba si cantarite separat (eu le tai mai mare pentru a le pescui mai usor);
-alege fructe coapte ca sa fie ca in tabel;
-pastele fainoase sa fie bine bine fierte altfel dau erori mari de calcul (odata ramasese o pasta fusili fiarta in putina apa si dupa cateva ore era de cam de opt ori mai mare, o enormitate);
-mamaliga nu se potriveste niciodata cu tabelul, ar fi bine sa cantaresti malaiul crud si dupa ce fierbe o imparti in parti egale si calculezi sau cantaresti malaiul si apoi mamaliga fiarta si calculezi stiind cat malai ai pus in ea, prefer prima varianta;
-este bine sa ai retetele tale precise la prajituri si alte combinatii de materii prime, pentru a nu te chinui de fiecare data sa calculezi;
-pune la socoteala si carbohidratii ascunsi- sunt mezeluri care contin mult amidon, dextroza, zahar, soia,exista mustar si sosuri cu zahar si faina, muraturi care contin zahar, carne proaspata tocata la care s-a adaugat zahar, sarmale facute in casa cu suc de rosii din comert cu amidon si zahar, cu delicat plin de zahar, paine cu adaos de malt si zahar, iaurt cu adaos de amidon (agent de ingrosare natural), smantana ingrosata cu amidon sau faina. Amidonul e intalnit aproape in orice aliment preparat in fabrica, urmat de faina de soia si indulcitori naturali sau nu. Pune la socoteala, adica evita-le sau stii ca este zahar acolo;
-alimentele bogate in grasimi intarzie timpul de digestie si pun problema momentului injectiei de insulina rapida, inainte, in timpul sau dupa masa, imediat sau la ceva timp, impartirea dozei. Depinde si de glicemia prandiala, de efortul fizic facut sau care urmeaza;
-fibrele. daca depasesc 5g la 100g se pot scade din numarul de carbohidrati, daca nu a facut-o deja producatorul;
-la mine laptele merge bine la calcul daca ii dau 7ch/100ml;
-ciorba poate contine ceva carbohidrati, e cazul sa fie retete fixe (ciorba pe care o prepar eu are 20 ch la 500ml)
-e bine sa se tina un jurnal al alimentelor consumate, al glicemiilor si al dozelor de insulina pentru a vedea care au fost reactiile glicemice dupa anumite alimente si a sti pe viitor cum sa ajustam dozele( aici e lenea mea cea mai mare, urasc asta);
-legumele fierte isi cam dubleaza numarul de carbohidrati, si cele la liber, 5 ch devin 10...
-fasolea e bine sa fie nebatuta, bobe, altfel trebuie calculata altfel;
-este bine sa se verifice calculul facut si sa nu uitam sa mancam totul sau sa substituim cu alt aliment cu acelasi numar de carbohidrati;
-daca se intampla sa survina in timpul mesei o hipoglicemie severa consum carbohidrati rapizi si astept pana isi revine glicemia pentru a manca alimente fara carbohidrati;
-pentru tratarea hipoglicemiei preferam glucoza in timpul sarcinii, din aceea tableta, pentru ca puteam controla foarte exact efectul asupra glicemiei. O patratica mica avea 2,5 carbohidrati, imi crestea glicemia cu 10mg/dl. La o glicemie de 40mg/dl trebuia sa iau 16 patratele, mai greu era cu mestecatul , ca dura, de aceea am renuntat pana la urma la ea. Acum as prefera-o pentru hipoglicemii nepericuloase, pentru mici finisaje. Mai are avantajul ca intra cel mai repede in sange.
Am observat ca daca in cadrul unei mese proteinele, lipidele si glucidele au proportia ideala, scade riscul de hipo hiper, lucrurile se armonizeaza,timpul de digestie al hranei cu actiunea insulinei. Inca nu mi-am batut capul sa calculez si proportiile dintre acestea... si nu cred ca o voi face, poate doar sa imi intocmesc la rece niste meniuri, combinatii gandite bine si apoi testate in timp.
Acasa daca comasenii mei vorbesc, calculez cu glas tare si ii antrenez si pe ei la calcule, iar daca cineva ma solicita prefer sa calculez de la inceput decat sa gresesc. In oras calculez in gand.
Daca ma aflu intr-o situatie cand nu pot folosi cantarul aproximez si prefer alimentele mai sarace in carbohidrati, fac insulina mai putina, iar apoi urmaresc glicemia pentru o eventuala corectie.
Regula de trei simpla este lectia de matematica pe care trebuie sa o stie bine orice diabetic.De ex:
10 ch............20g paine
40 ch.............x
x=20*40/10=80g paine
Trebuie sa calculam numarul de carbohidrati pe care dorim sa ii mancam la masa respectiva si sa respectam proportia intre cei rapizi si cei complecsi. Daca consumam doar carbohidrati rapizi glicemia va creste foarte mult si vom sta pe valori foarte mari pana insulina rapida isi va atinge varful si va rezolva situatia. Pot aparea dupa aceea si hipoglicemii, mai ales daca efectuam efort fizic.
Daca consumam doar carbohidrati lenti, mai ales in amestecuri greu digerabile creste riscul de hipoglicemie prin faptul ca insulina va intra mai repede in actiune decat carbohidratii respectivi in sange.
Cred ca este o diferenta intre carbohidrati complecsi si amestecuri greu digerabile, intre painea integrala de ex si strudelul cu branza. Carbohidratii din painea integrala vor intra treptat, mai lent in sange, strudelul cu branza va sta mult in tubul digestiv si va da un buuum hiperglicemic peste aproximativ sase ore de la ingerare. Pizza este un alt aliment care da probleme, intra vreo 20% la inceput si da o crestere brusca dupa cateva ore, depinde de reteta .
Daca folosim tabelele si cantarul si calculam corect, glicemiile vor merge destul de bine, zic destul, pentru ca mie imi creaza probleme, oricat de bine as calcula numarul de carbohidrati , faptul ca nu pot sti totdeauna timpul de digestie al amestecurilor de alimente.
Lucrurile sunt foarte coplexe la capitolul timp de digestie al combinatiilor de alimente. Am observat ca totusi cantitatile foarte mici de hrana se digera mai repede.
Daca mananc 30g de prajitura bogata in grasimi pe stomacul gol va creste mai repede glicemia (in trei sferturi de ora sa zicem) decat daca a fost mancata la masa dupa ce am consumat si alte alimente grase sau bogate in proteine animale.(va ajunge in sange dupa mai multe ore in acest caz).
Uneori se pune problema daca nu ar trebui calculati si carbohidratii furnizati de ...proteine, da, sau chiar lipide. Se presupune ca o parte din proteine, 50% sunt transformate in glucide de catre organism. Am citit de curand un articol in care se pune foarte mult sub semnul intrebarii acest lucru, mentionandu-se ca aceasta depinde mult de gradul de insulinizare al organismului. Se mai specifica faptul ca glucoza rezultata din proteine s-ar stoca in ficat si ar trece in circuit foarte lent, chiar si in 24 ore.
Chiar si asa se stie sigur ca un aport  mare de proteine animale duce la un necesar mai mare de insulina, pur si simplu.
Cred ca este cel mai bine sa fie un echilibru intre principiile alimentare, sa mancam variat si sanatos pentru ca organismul cu diabet are nevoie de un aport sporit de viatamine. Diabetul este un mare consumator de vitamine si un mare producator de radicali liberi.
Cei care mai au inca ceva celule beta este bine sa le protejeze, consumand si suficiente proteine, nu in exces, de care pancreasul suferind are nevoie. Se stie ca proteinele au rol in organogeneza.


 Cam atat despre calcule de carbohidrati. Simt ca am omis multe lucruri , dar voi reveni cu completari daca este cazul. Am si batut campii destul, dar de diabet nu m-am departat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu