luni, 30 septembrie 2013

Exercitiul fizic si diabetul tip 1

          M-am culcat langa bebe odata cu gainile dupa ce am mancat...paste. Am facut injectia de seara in doua parti, 2u si 2,5u ,  80 ch teoretici, pentru ca am baut  lapte , iar pastele erau cu branza  grasa telemea. La paste nu imi iese niciodata socoteala bine...Data viitoare le cantaresc nefierte sa vad ce mai iese.
           M-am trezit satula de somn la 3:20am , dintr-n vis urat. Aveam gura uscata. Glicemia 173. I-am dat o corectie de 2u desi ar fi trebuit 1,5, aceasta pentru ca stau treaza, pentru ca sunt deshidratata si pentru ca vreau sa scada mai repede.(PS: dimineata am venit cu 119). Ma pot orienta sa iau ch in caz ca trebuie. Oricum dupa ora 4am,  1u insulina imi scade cu 40mg/dl glicemia. Iar pana in ora 3am cu 100, iar la 3am cu 70. Nu stiu la 3:30 cu cat...Ma gandesc din ce in ce mai des la utilitatea unui CGM, dar vise...Glumesc: astept sa devina mai performant la banii aia.
           Afara ploua si beau apa. Si scriu. Este frumos, doar ca imi simt pana si creierul uscat de sete.
           Alaltaieri dis de dimineata, pana sa imi fac insulinele, am facut un efort fizic neasteptat si solicitant, timp de 15 minute. Glicemia mi-a crescut de la 150 la 220...Inca nu imi dau seama de ce in ultimele luni efortul fizic imi creste glicemia...Dar nici nu m-am preocupat sa descopar pentru ca i-am dat prioritate copilului. Cred ca are legatura si cu alaptarea. Poate ar trebui sa mananc mai mult.
            De aici mi-a venit ideea unei postari despre exercitiul fizic in diabetul tip 1.
            Exercitiul fizic isi aduce din plin beneficiile atunci cand este facut pe fondul unui diabet bine echilibrat. Astfel  creste sensibilitatea la insulina proprie (pentru cine mai are rezerve) sau exogena, realizat zilnic reduce glicata, creste HDL-colesterolul (care are factor protector vascular), scade LDL-colesterolul (care in exces favorizeaza bolile vasculare), scade pe termen lung riscul de osteoporoza, imbunatateste functia miocardului, creste capacitatea acestuia de efort, aduce buna dispozitie imbunatatind calitatea vietii, creste mobilitatea musculo-ligamentara si multe alte beneficii.
             Exercitiul fizic (EF o sa ii zic) este ideal sa fie executat zilnic, sau cat mai des, in mod regulat, 30-60 minute/zi cu incalzire de 5-10 minute (mers, exercitii aerobice usoare) pentru ca organismul diabeticului sa se acomodeze la starea de miscare. Iata de ce cred ca mi-a crescut glicemia zilele trecute, pentru ca a fost  efortul brusc. La sfarsitul exercitiului sunt necesare alte 5-10 minute de incetinire a ritmului si intensitatii acestuia.
             In cazul unui diabet bine echilibrat reactia organismului este asemanatoare cu cea a omului sanatos, doar ca trebuie tinut cont ca insulina exogena nu se adapteaza la starea de efort.
             Tipul de efort, durata sa si ajustarea dozelor de insulina trebuie discutate cu medicul. Trebuie tinut cont de toate variabilele vietii fiecaruia, de conditia fizica si de starea generala de sanatate, pentru ca EF sa isi aduca intr-adevar beneficiile.
              Daca facem EF imediat inainte de masa si injectie, insulina va intra foarte foarte repede in actiune, mai ales daca este vara. De asemenea este bine sa fie facut dupa perioada de varf a oricarei insuline. 
               Inainte de EF testam neaparat glicemia si daca este sub 100 sau dupa cum ne cunoastem deja, luam carbohidrati rapizi.  Ne testam si in timpul efortului daca simtim ca scad valorile glicemiei si luam carbohidrati rapizi daca este cazul. 
               La masa anterioara EF mancam si carbohidrati complcsi, chiar si la masa de seara anterioara EF daca stim ca acesta va fi de lunga durata.(pentru a avea rezerve de glicogen). Sunt foarte periculose hipoglicemiile survenite dupa un efort fizic intens si  prelungit, daca sunt epuizate aceste rezerve.
           De asemenea este bine sa se testeze glicemia pe timpul noptii de dupa EF pentru a evita vreo hipoglicemie, iar cine isi face bazala seara poate sa scada si din doza respectiva  de insulina 10-40% in functie de EF si dupa cum isi cunoaste organismul.
             Atentie sa nu facem injectia intr-o zona a corpului care va fi antrenata intens in efortul respectiv. De asemenea scadem si  din doza de insulina anteriora EF repectiv, proportional cu durata si intensitatea EF, 10-40% sau deloc daca ne stim ca nu este nevoie.
             Sunt foarte utile aparatele medicale de sport, eu am fost foarte multumita de stepper. Chiar m-am simtit foarte bine dupa o perioada de exercitii zilnice in reprize de cate 10-30  minute ,dupa caz. Am apucat sa fac aceste exercitii in primul an de diabet cand eram pe premixata. Dupa aceea am ramas insarcinata si de atunci nu am mai facut exercitii pe stepper . Nu am pucat sa vad cum este cu tratament intensiv de insulina si stepper. Vreau sa ma apuc, dar sa vad intai  de ce imi creste glicemia la efort...
          Dupa 10 minute de stepper imi scadea glicemia cu fix 40mg/dl si il foloseam ca un fel de insulina pentru a-mi scadea hiperglicemiile posprandiale specifice tratamentului cu premixata...Doar ca ajunsesem sa exagerez in sensul ca mancam 160-180 de carbohidrati pe zi si facand EFmult se consumau , astfel ca a aparut un dezechilibru  care mai rau imi crestea glicemiile la efort. Am observat ca in toiul noptii nu scadea glicemia usor pe stepper.( din nevoi de a face o corectie sportiva).
              Cred ca pentru cine mananca low-carb efectuarea EF presupune mai multe probleme. Organismul lipsit de carbohidratii necesari intra intr-o stare de avarie si se apara crescand rezistenta la insulina. Daca mai este si subinsulinizat lucrurile se complica si mai mult.
            Ramanea o enigma de ce in ciuda EF care imi adusese numai beneficii pana atunci  glicemiile erau proaste, ma simteam epuizata. Dezavantajul schemei cu  2 injectii de premixata este ca nu este flexibila.
           Am cautat o gramada pe internet sa gasesc o explicatie si in cele din urma am aflat-o pe un forum din strainatate unde cineva relata o situatie asemanatoare. Persoana respectiva mergea 3mile pe jos zilnic, manca low-carb si in ciuda acestui fapt avea glicemii in crestere si disperata a cerut sfat pe forum. Cineva cu experienta i-a recomandat sa creasca aportul de carbohidrati. Persoana a revenit mai apoi pentru a multumi, incantata ca intr-adevar glicemiile si-au revenit.
          Acest lucru s-a facut simtit si la mine dupa ce am inceput sa imi iau din nou gustarea de la ora 17 la care renuntasem considerandu-o un factor hiperglicemiant...ceea ce si era fara EF.
         La stepper am renuntat cand am vazut ca imi pune in pericol sarcina...Si am ramas doar cu mersul pe jos care la mine este apa de ploaie. Iar acum sunt o leguma care nu mai face nici un efort decat caratul bebelusului cate putin.
          Raspunsul metabolic la EF depinde de varsta persoanei, de conditia sa fizica, de starea nutritionala, de calitatea si cantitatea alimentelor ingerate inainte de EF si desigur de intensitatea si durata EF. Persoanele supraponderale si cele fara antrenament fizic consuma mai mult in timpul EF si au o reactie mai puternica la acesta, inclinand mai usor spre hipoglicemie.
            La persoanele subinsulinizate, care nu isi administreaza suficienta insulina, apare hiperglicemia in timpul EF si oboseala musculara datorita epuizarii rapide a rezervelor de glicogen . De aceea trebuie sa scadem din doza de insulina doar atat cat sa evitam hipoglicemia. Eu prefer EF moderat, in reprize scurte de 10-15 minute si cu aport de glucide in timpul exercitiului, la nevoie, fara sa mai scad din doza de insulina anterioara EF.
            Nu se efectueaza EF daca avem risc de hipoglicemie, sau daca avem hiperglicemie peste 250, daca avem cetone, daca avem dezechilibru metabolic.
           Cam atat despre exercitiul fizic si diabetul tip 1, un subiect pe care l-am inteles destul de greu si nici acum nu ii stiu toate tainele. 
    
             
             
              

            

2 comentarii:

  1. Draga Betica, Am tot vrut sa scriu pe blogul tau macar in week-end, insa abia am reusit sa-mi fac treburile si alea trase de par, suntem racite si eu si fata, eu chiar mai tare decat ea, abia pot vorbi, macar mi s-a desfundat nasul sa pot respira normal. Am citit tot ce ai scris, sigur scrii multe lucruri interesante, in capul meu sunt prea multe si in consecinta nu scriu mai nimic. As fi vrut sa scriu si despre glicata cate ceva, oricum eu nu am inteles foarte bine diferenta dintre glicare si glicozilare, ca de altfel multe alte notiuni care tin de acest parsiv diabet.
    Legat de efortul fizic eu stiam ca e normal sa creasca glicemia (mai ales la persoanele care nu fac miscare des) si aceasta crestere e pusa pe seama altor hormoni gen adrenalina care pun organismal in alerta sa-si mobilizeze depozitele de glicogen din muschi. De aceea nu e indicat efortul in prima ora de la injectarea insulinei din cauza acestei posibile cresteri suplimentare. Ma gandeam ca iti dai seama ca la un om fara diabet nivelul glicemiei in sange aproape in la orice ora este in jur de 100, ce ar insemna ca organismul sa se bazeze pe ce gaseste in sange, bineinteles ca el e invatat sa scoata din rezerve. Faptul ca la persoanele cu diabel organismul saracutul are la discretie cateodata aceasta glucoza, nu il opreste sa-si foloseasca mecanismele de supravietuire batucite... zic si eu... Oricum mai stiam ca la o glicemie peste 250 nu prea e indicat efortul fizic , am mai auzit 1 parere ca daca stim ca este suficienta insulin in corp nu ar trebui sa fie problem. Ce stiu eu din experienta proprie e ca intr-adevar cand mergem dimineata pe nemancate si fara insulina facuta pentru analize intr-adevar avem o glicemie acasa si ajungem la spital unde cateodata urcam vreo 6 etaje cu 1 glicemie crescuta cam cu 30mg. Dimineata mi se pare explicabil cu insulinorezistenta caracteristica. Daca facem efort seara nu prea mai e valabila regula asta, trebuie sa mancam pentru fiecare 1/2 ora de miscare 8-10g glucide. Pentru fata mea si mersul pe jos se simte foarte bine in glicemii...
    Atat de mult mi-as dori sa mai scriu, eu sunt o vorbareata si mai ales ca ma preocupa subiectul, dar o sa ma limitez ca nu am facut mai nimic azi asm bibilit calculatorul, cred ca nu imi mai merge unitatea optica si aveam niste cd-uri cu joculete educative pt copilul meu si nici n-am rezolvat. o sa cumpar alta cat de curand dar mi-am pierdut timpul.
    Fug la treaba Cu mult drag, Florentina

    RăspundețiȘtergere
  2. Draga Florentina , se pare ca nu numai la noi a venit raceala!
    As vrea sa iti recomand, dar cred ca ai si tu cartea doamnei doctor Rodica Perciun-Diabetul zaharat, ghid practic de la editura Saeculum. Pe mine m-a ajutat enorm mai ales cand am plecat de la spital cu un diabet in brate si fara prea multe instructiuni de folosire.
    As vrea sa te intreb ceva, daca cumva stii de se pot folosi trei insuline in aceeasi schema. Ma exaspereaza treaba asta cu mancarurile care se digera in timpi diferiti si ma gandesc la un Humulin R in loc de Novorpid pentru anumite mese..
    Ma bucur pentru comentarii, dar te rog sa nu te simti obligata.
    Imi inchipui cat de incarcat este programul unui parinte cu dz3!
    Eu evitam exercitiul fizic in prima ora dupa insulina tocmai pentru a evita hipoglicemia. De cateva ori am patit ca dupa cateva minute de efort de dimineata sa ajung la 40 ! Se pune sangele in miscare, muschii consuma glucoza, insulina intra mai repede si gata.E posibil de asemenea ca uneori sa fie invers, mai ales cand nu e suficienta insulina in sistem. Andrenalina si alti hormoni.
    Mai am o curiozitate: se pot avea totusi glicemii bune in timpul bolilor infectioase sau ne chinuim degeaba cu mariri de doze? Cum a fost acum cu raceala? Eu am facut un guturai in primul an si s-a simtit la glicemii in ultimele lui zile si dupa. Cand simt ca ma gadila raceala eu iau vitamina C de 600mg cam 3-4 pe zi si imi trece, fara sa mai inainteze. Sper sa ramana valabil si iarna asta. Anul trecut prinsesem la botezul copilului un virusache de raceala, era cineva cobza de racit, dar i-am dat in cap cu vitamina C si gata.(racelii)
    Sanatate va doresc, Betica

    RăspundețiȘtergere