joi, 26 septembrie 2013

Cercul vicios al deshidratarii

Beau apa . Astazi a fost o zi plina, cu de ale mamiciei,  motherhood stuff. Bebe racit in continuare, a reusit sa compenseze lipsa de plans de pana acum in numai cateva zile. Totusi se joaca , e destul de binevoitor si duuulce.
 Am pescuit din gurita lui o bucatica de ziar care era de negasit. Tati se luase cu politica cu bunicul si puiul a bagat in gura hartie. In timp ce imi luam masa de seara de dupa injectie. Bine macar ca a vazut. Dai si  cauta in gurita cu degetul. Tocmai ma pregateam sa ma panichez ca nu reusesc sa o aflu, cand am vazut ca hartia era lipita pe degetul meu.
Glicemiile au fost si astazi  mari. In mod sigur sunt ceva mai stresata. Dar si deshidratata. Nu mai intra acul de la pen in burta. Parca trebuia sa intre intr-un carton. Apas si locul devine concav, dar acul nu intra. Sau daca intra paraie . L-am schimbat si am facut injectia.
Pentru ca bebelusul nu prea a mai reusit sa manance la san din cauza nasului infundat, am baut foarte putina apa. Nu am mai muls decat foarte putin pentru ca dimineata se ameliorase situatia si nu voiam sa fiu fara lapte la cerere.
 Si iata ca m-am deshidratat.
Am mai scapat si o mancare sarata.Am mai avut si un 340. Asa ca beau apa. Scriu pe blog. Si ma bucur acum de un 130 in scadere rodul unei corectii de 1,5u pe 220 de la ora 1:15am. Cred ca mai trebuie 0,5u dar mai las pana ma culc. Iar nu am somn.
Astazi dimineata am facut Lantus marit cu 1u ca in ultimele zile. 10u. Nici nu s-a simtit majorarea sau mai bine zis s-ar fi simtit lipsa ei. Nu l-am mai marit pentru ca stiu ca nu ar fi contat. Si as fi riscat hipoglicemii urate daca ma desstresam. (sau hidratam). Cand sunt stresata insulina isi pierde foarte mult din efect.
Nu am un stres pe care sa il percep ca pe un chin, dar insasi aceasta incordare de a tine sub control si diabetul si guturaiul si alte multe si marunte par sa afecteze nivelul glicemiei. Poate si o lupta cu vreun virus mititel.
Apa are un rol covarsitor de important in corpul nostru. In lipsa unui aport suficient de apa nu se mai face corect transferul de substante intre celule, hormonii isi fac si ei greu treaba, iar insulina este un hormon. 
Trebuie marita doza pe masura ce creste deshidratarea. Si cred ca la un anumit grad de uscaciune nici nu mai se pot controla efectele insulinei. Lucrurile se impotmolesc sau meg haotic. Pe de alta parte risca sa se acumuleze in corp insulina si dupa hidratare sa dea hipoglicemii, mai ales insulina bazala.
Cercul vicios al deshidratarii este: glicemia mare provoaca deshidratare. Deshidratarea creste si mai mult glicemia. Creste glicemia , creste deshidratarea s.a.m.d
Dar ce este mai usor decat sa bei apa !? Iata ca se poate sa nu ai timpul fizic de a  o bea la momentul potivit. Sau sa nu te trezesti la timp din somnul greu de noapte provocat de hiperglicemie. Sau sa neglijezi. Sau sa iti ia bebelusul sticla ori de cate ori vrei sa o duci la gura. Sau sa nu mai simti ca esti deshidratat. Sau sa mai mananci si ceva sarat ori diuretic. Sau sa transpiri vara. Sau sa ai febra. Sau alaptezi intensiv. Sau orice alta metoda de deshidratare , in afara de hiperglicemie.
Uneori se poate sa  se creeze in corp un deficit de pana la 4 litri de apa. Si sa nu stim sa bem suficient.
 Apa nu trebuie bauta nici brusc, toata deodata, pentru ca pot aparea edeme la creier. Mai ales daca nu suntem din fire niste bautori de apa .
Este bine ca noi, cei cu diabet, sa stim sa bem apa la timp. Asa cum facem insulina sa  stim sa adaugam si un aport suplimentar de lichide la tratarea hiperglicemiei.
Nu am timp sa mai caut pe net, dar citisem la un moment dat ca pe masura ce un om se inseteaza zi de zi , intra in actiune un anumit hormon care nu il mai lasa sa simta senzatia de sete asfel ca el poate sa ajunga la o deshidratare severa fara sa simta . Asa sunt eu. Dar vreau sa schimb acest lucru la mine.
Cei mai multi dintre noi ajungem ca spre batranete sa nu mai percepem corect senzatia de sete si sa o comfundam cu cea de foame. Atentie celor care vor sa slabeasca!
Daca nu suntem bautori de apa este bine sa crestem cantitatea treptat, azi cu un pahar, maine cu unul jumatate si tot asa. Pentru a nu avea probleme de genul  edemelor la creier. Nu cred ca totusi un pahar in plus ar crea necazuri, ci doar daca am bea noi cei care bem 0,5 litri de apa pe zi doi litri deodata sau prea mult intr-o zi. Nu strica prudenta oricum.
Deci de maine incep procesul de transformare intr-o bautoare de apa. Si sa vezi glicemii bune.
Pentru un diabetic aportul de apa adecvat este esential pentru ca in corpul sau apar mult mai multi radicali liberi si toxine decat la ceilalti oameni. In plus rinichii sai sunt izbiti adeseori de alternanta hipoglicemie-hiperglicemie. Prea multe episoade de acest fel pot provoca fibroze la nivelul rinichilor. Sunt de preferat in aceasta privinta glicemii medii si constante celor foarte abrupte si contrastante.
Eu ar trebui sa beau cam 4litri pe zi pentu ca alaptez si pentru ca am diabet. Dar beau cam 1 litru....
Beau apa plata cu cat mai putine minerale pentru a nu afecta rinichii. Nu strica si una mai bogata din cand in cand.
Deja stim ca apa nu se bea imediat inainte sau dupa masa, nici in timpul mesei. Pentru ca dilueaza sucul gastric si incetineste digestia.
Cel mai bine este sa o bem printre mese.
Apa ajuta si la tratarea ...hipoglicemiei. Daca iau zahar beau si apa dupa , cam un pahar. Alternez apa cu zaharul daca e de luat mai mult. Astfel intra mai usor si remediaza mai prompt hipoglicemia si nu va trebui sa depasesc cu mult aportul de dulce necesar tratarii acesteia.
 Risc mai putin sa intre contrareglarea in actiune. La mine am observat : cu cat intra mai repede dulcele cu atat evit sa am hiperglicemiile reactive (e corect termenul?) de dupa hipoglicemie. 
In concluzie: deshidratarea este de evitat la diabetic la fel de mult precum hiperglicemia.
 Apa nu poate face rau, doar neplacerea de a merge mai des la toaleta cand suntem afara.
Din trusa diabeticului nu poate lipsi o sticla cu apa. Nu ma bazez ca o cumpar, o iau de acasa. Vara iau doua si mai si cumpar.
115. Nu mai corectez cu 0,5 u, sa vad cum vine dimineata. Daca as corecta ar trebui sa ajunga 75-80, dar nu e bine sa risc in somn. Mi s-a intamplat sa ajunga si la mai putin. Mai ales ca am baut apa.
Ma duc la toaleta:))
PS: Am avut dimneata respectiva 97 asa ca a fost bine ca nu am mai adaugat  o corectie de 0,5. Noaptea este bine a fim mai prudenti.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu