joi, 3 octombrie 2013

Ajustarea dozelor de insulina

          Astazi mi-am inceput ziua cu o lovitura de cap peste gura, primita de la bebe, care entuziasmat ca ne-am trezit s-a repezit spre mine. I-am cerut sotului gheata sa pun la buza lovita, iar el mi-a adus o inghetata pe care in final am mancat-o.
          La masa de pranz am venit cu 100. Am facut mai tarziu o hipoglicemie cauzata de frig, de fapt am prins-o la timp, 90 la o ora dupa masa, luat dulce75 etc. La masa de seara am venit cu 110 si pentru ca sotul meu nu mai venea de jos de la administrator, de nervi am furat niste ciocolata de pe biroul lui. Apoi am mai mancat si struguri Hamburg duulci in timp ce pregateam masa de seara care intarzia. Am facut injectia calculand insulina doar pentru carbohidratii de la masa, neglijand ciugulelile. Am mancat o para foarte dulce Jambon de 200g, lapte si ciorba de gaina cu paine de casa. Sunt genul care nu ma deranjez la burta cu astfel de combinatii.
          La 22:30 bebe adormise pe mine cu capul pe coasta mea in timp ce se hranea la san si cu o manuta dupa gatul meu. Deodata am inceput sa ma simt ciudat. I-am dat beep sotului sa vina, neputand sa ma misc, fiind captiva. Mi-am sters degetul cu un colt de prosop ud si am testat glicemia: 58. Nu m-am speriat pentru ca era la doua ore dupa injectie. Am profitat sa cer struguri si in timp ce terminam de mancat am inceput sa vad cam negru. Iar i-am dat beep si cand am vazut 32 m-am eliberat urgent de dulcea povara si m-am dus sa iau zahar.
          Nu prea am avut multe glicemii  chiar asa de mici, dar am observat ca la 30-uri vine o foame  de lup si instinctul de a lua dulce este de necontrolat. Am mai mancat si o para mica si jumatate de grapefruit.
           Dupa socoteala mea am tratat generos hipoglicemia aceasta cu cel putin...60ch. Acum sa vedem ce iese. M-am facut de o noapte cu testari si corectii probabil. Ma astept sa ajunga macar la 350.
           Tocmai voiam sa anunt ca incep experimentul cu perele. Am luat in sfarsit pere de la piata si la masa de seara am mancat prima para duuulce ca un colt de rai. Nu indraznesc sa banuiesc ca a scazut asa glicemia dupa para. Vedem zilele urmatoare.
           De maine scad iarasi Lantusul de la 10 la 9u, pentru ca azi am avut valori cu tendinta spre hipoglicemie. Adica ajustez doza de bazala scazand o unitate. 
           Mi s-a incleiat creierul...Testez: 289. Fac corectie 2u care trebuie sa scada cu 200 glicemia. Fac efort sa leg ideile.
           Pe foaia de iesire din spital scria schema cutare cu ajustarea dozelor  dupa cum este nevoie.
           Ajustarea dozelor face si ea parte din autocontrolul pe care il exercita diabeticul  cu scopul de a avea glicemii bune. Presupune modificarea dozelor uzuale astfel incat glicemiile sa se incadreze in tinta propusa. 
          Facem acest lucru cand se modifica necesarul de insulina al organismului datorita unor schimbari survenite fata de obicei: stres, boala, hipoglicemii sau hiperglicemii persistente, sarcina, modificari hormonale, efort fizic intens si prelungit, luarea de medicamente  sau plante hipoglicemiante, repaos la pat, remisie, s.a.
           De cele mai multe ori ajustarea dozei presupune o modificare de 10% in plus sau in minus fata de necesarul obisnuit. Dar pot fi si ajustari mai mari, mai ales cand e vorba de efort fizic intens si prelungit sau de remisie. ( se poate ajunge si la 50%)
           Cele mai multe probleme le pune modificarea dozei de insulina bazala pentru ca riscam hipoglicemii prelungite daca o marim fara sa fie nevoie sau dimpotriva daca o scadem fara sa fie cazul vom avea hiperglicemii. 
            Atunci cand ajustam dozele in cautarea unei scheme perfecte de insulina trebuie sa urmarim doua-trei zile modul in care lucreaza modificarea facuta (mai ales la insulina bazala) si nu mancam printre mese pentru a nu ne deruta calculele. Nu modificam dozele la ambele tipuri de insulina deodata. De asemenea vom evita mesele copioase,  cu combinatii de alimente imprevizibile ca impact glicemic si nu vom face efort fizic altfel decat de obicei . Dupa cele trei zile ajustam din nou daca e nevoie sau mentinem noile doze.
             Ajustam doza de insulina preprandiala in cazul in care stim ca vom face sport in urmatoarele ore. Scadem din doza de bazala ,cei care o facem seara,  daca a fost o zi cu mult efort fizic. Crestem doza de bazala in caz de repaos la pat, boli infectioase, perioada cu stres.
             Stresul creaza o problema speciala in sensul ca nu stim niciodata cand trece si ne lasa cu doze marite de insulina in sange.
             Ajustarea dozelor de insulina se face din aproape in aproape, urmarind tot timpul glicemiile si avand in vedere revenirea la dozele obisnuite daca este necesar.
              Pic de somn...Sper sa am glicemie buna dimineata.
             
                
            
           
            
            

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu