joi, 24 octombrie 2013

Pe ganduri

        Nu sunt in apele mele. Astazi, de fapt ieri deja, a fost inmormantarea bunicii care m-a crescut in primii ani ai copilariei si unde mi-am petrecut vacantele de vara. Nu am putut sa ma duc. Am sentimente intense de vinovatie si durerea pierderii, fapt care s-a simtit astazi intens la glicemii, 200, 300. De abia am mai tras de mine sa mai scriu pe blog zilele astea. Nici nu stiu daca voi mai reusi o vreme sa fiu consecventa.
      Zilele trecute am mai lecturat niste articole despre diabet de pe diverse site-uri. Culmea ca am tot dat despre importanta mentinerii unor glicemii in limitele omului sanatos, ca altfel nu e de gluma.
      As adauga totusi ca nu e de gluma nici cu riscul de hipoglicemie care pandeste pe langa mentinerea unor glicemii normale, mai ales cand nu exista posibilitatea de testare deasa, continua aproape. (iar CGM-ul :)   )
       Oricum am ramas pe ganduri. Uneori traiesc iluzia unui bun control al diabetului.Adeseori. Pe ganduri am cazut cand am citit articolul unui diabetic pe Diatribe cum ca nu sunt toti carbohidratii creati egali, despre impactul indicelui glicemic. Dar nu asta m-a contrariat, ci faptul ca acestui om i se parea un 165 avut dupa o masa cu glucide rapide (experiment) ca fiind cam mult....Si atunci m-am gandit de cate ori nu sar 180, si chiar 250...Si am fost asigurata ca e normal asa la o ora dupa masa, plus ca atunci  se zice ca nu se ia test pentru ca nu are relevanta...
      Al doilea lucru care m-a afundat si mai rau in ganduri a fost un articol despre glicare, un termen stufos de care am fugit tot timpul. Ideea este ca hemoglobina glicata e unul dintre aspectele glicarii, glicare care are loc cu toate proteinele din organism. Ups! e de rau, clar. Facem glicata ca sa vedem cat de glicati suntem de fapt per total...
       Ei bine, glicarea aceasta nu e a buna.Si e factorul care duce la complicatii garantat. Pe masura ce glicata creste de la 4,6....in sus apar gradat, in functie de procentaj (si genetica desigur) riscurile bolilor cardiovasculare si ale celorlalte complicatii monstruoase. Zice ca au fost oameni fara diabet care au facut infarct pentru ca de felul lor erau mai pe 5 cu glicata. Bineinteles ca a fost si factorul genetic si cine stie ce alte boli, ma gandesc eu... 
       Partea pozitiva a lucrurilor, pe care am cautat-o ca sa imi revin, a fost ca la fiecare punct cu care scade glicata se reduc considerabil riscurile dezvoltarii anumitor complicatii, unele si cu 20%. Scazi de la 8 la 7 mai scapi de 20%... Frumos asta, dar vezi, mai exista totusi riscuri.
       Un alt aspect pozitiv, dar care nu este pretuit cum se cuvine, de fapt e neglijat, este acela ca un diabetic poate lua anumite suplimente care sa reduca stresul oxidativ, actiunea radicalilor liberi de care el este de-a dreptul invadat zilnic. Am gasit o lista cu anumite suplimente de acest gen.  Voi reveni cu o postare in acest sens.
              Acum ramane de vazut cine produce suplimentele acestea cu simtul raspunderii, fara tepe, si cate se pot lua zilnic. Banuiesc ca nu tot listoiul. In cazul meu ramane de vazut si care se potrivesc in alaptare, eventual si intr-o viitoare sarcina. Si iar raman fara suplimente...
            Diabeticii au tendinta spre anumite carente de vitamine si minerale.Au stres oxidativ intens. Au glicare intensa in organism. Sunt adeseori deshidratati. Adeseori mananca incorect, nu variaza suficient alimentele. Dar li se prescriu doar insulina sau medicamente antidiabetice. Dieta are trasaturi generale si atat. 
         M-a contrariat tot timpul faptul ca nu ni se indica si anumite suplimente care sa reduca efectul dezastruos al glicarii...Sa le luam pe banii nostri, dar sa stim de ele. 
         Semnalul de alarma era pus pe faptul ca ne canalizam atentia doar pe nivelul glicemiilor dar uitam sa tratam si ravagiile zilnice pe care le fac hiperglicemiile.
        Cea mai spinoasa problema cred ca este totusi lipsa testelor de glicemie. Nu isi vor permite multi CGM-uri . Sunt multi care nu isi permit 3 testari pe zi, cu totul insuficiente pentru o tinta glicemica stricta, in limitele omului sanatos. Pana la urma de aceea se zice ca avem diabet, pentru ca nu avem glicemii normale, si de aceea diabetul este o boala pentru ca aceste glicemii anormale fac ravagii, rod tot...
        In concluzie facem cat putem de mult, cu ce putem, pentru a controla diabetul. Fara resemnare. Tot mai bine decat deloc. Si ar fi ceva mai putine complicatii.  Sau mai deloc complicatii. Sau deloc...Important este sa nu ne lasam invinsi.

2 comentarii:

  1. si mie personal mi se pare mult 165 la o ora dupa masa..indicat e sa fie sub 160 la o ora dupa masa...adica eu asta urmaresc..si la doua ore am cam 100-130..incerc sa fie asa zilnic prin spor si regim, dat cateodata accidental , mai cresc..depinde ce manac, cat sunt de stresata si orele la care mananc. mie personal cu glicata, mi se pare un pic exagerat. cum sa ai 4.6? e incredibil de mult si parca in buletinul de analize, minimul glicatei incepe de la 4.8..sau ma insel? pe de alta parte, doctorii mi-au spus ca sa fim siguri de lipsa complicatiilor pe termen lung, glicata sa fie pana in 6.5..poate ca cei care au stat pe glicate de 5, e vb de istoricul genetic..poti fi sanatos tunsi la 33 ani faci accident vasacular si mori(cunosc un caz) sau tot sanatos..la 45-50, faci infarct si mori..sau tot sanatos..la 55 faci glaucom sau alte boli ale ochilor fara sa ai diabet..acum depinde! sunt oamnei sanatosi care au 160 glicemia la o ora dupa masa..si nu patesc niciodata nimic..important e sa ne testam dupa fiecare masa, sa urmarim valorile glicemice, sa ne ghidam dupa ele si sa aplicam corectii cand e cazul. hai sa fim optimisti, zic..te pup!:)

    RăspundețiȘtergere
  2. Am uitat sa mentionez ca e vorba de oameni sanatosi intr-adevar. Ideea este ca glicemiile proaste fac rau oricui, fie ca au sau nu diabet. Dupa o portie zdravana de pepene rosu, sotul meu care e sanatos a avut 195! Ce se intampla oare cu cei care stau toata ziua cu sticla de suc pe post de apa si rontaie biscuiti si bomboane? Cred ca au si ei o glicata mai maricica si le afecteaza sanatatea in timp. Desi ar fi minunat, nu cred ca un diabetic poate avea 4,6-4,8 fara hipoglicemii urate. Ar fi prea de tot.Minimul glicatei din buletin depinde de reactivii pe care ii foloseste laboratorul respectiv.
    6,5 nu ne tine totusi departe de complicatii, ci elimina cat mai multe. mai ramane loc de asa ceva...Nu inseamna ca suntem condamnati, dar sunt posibile. Depinde si de genetica fiecaruia. Poate un 5,5 e tare bun...Un 6...Te pup, scuze pentru ideile dezlanate din articol.

    RăspundețiȘtergere