vineri, 11 octombrie 2013

Micul dejun

     Pentru ca este deja dimineata, haide sa scriu despre micul dejun.
     Desi la noi se numeste asa, ar trebui sa fie de fapt o masa importanta a zilei care nu trebuie omisa. Rolul micului dejun este de a ne asigura necesarul de energie pana la pranz. Cu ceea ce mancam dimineata, daca este cu cumpatare desigur, e mai putin probabil sa ne ingrasam pentru ca e folosit la arderi si consum imediat.
               De aceea sunt importanti carbohidratii acestei mese, care este bine sa fie complecsi pentru a ne acoperi bine pana la pranz, iar in cazul meu ca diabetica si pentru a preveni hiperglicemia postprandiala si hipoglicemia dinspre pranz.( cand la mine intra si Lantusul dar si rapida cu delay).
               In ultima vreme am descoperit ca am glicemii bune daca dintre cei 50CH ai micului dejun    20 sunt CH rapizi si 30CH ceva care sa se digere lent, gen paine cu unt si putina branza sau paine cu 2 chiftele (sau carne 100g sau omleta din 2 oua). Proteinele nu trebuie sa fie mai mult de atat pentru a nu se digera prea lent. O cantitate mai mica intra mai repede.
             Ca o curiozitate, combinatia 20CH lapte si 30CH banana imi da hiperglicemie imediata si hipoglicemie mai tarziu, sau daca mananc doar fructe. Spre deosebire de ceva gen doar paine 50CH cu ceai.Sa fie fructoza de vina?
              Ideal ar fi sa iau micul dejun dimineata la 8:30, dar in ultima vreme am stat noptile pana tarziu si m-am trezit dimineata pe la 10...Astfel trebuie sa mai scad din Novo, 0,5-1u pentru ca e aproape de pranz si mai ramane rapida in sistem dupa ora 12 cand se schimba sensibilitatea mea la insulina (se dubleaza) de la 40 la 80 mg/dl /u insulina. Plus ca intra tot dupa ora 12am si Lantusul facut mai tarziu decat de obicei . .
             Dimineata, am observat ca Novo intra mai greu decat ziua, are varful probabil pe la 2 ore si mai bine. Cred ca este si pentru ca sunt destul de deshidratata dimineata. Bebelusul meu de 11 luni si 3 saptamani mananca la san de cel putin 2 ori pe noapte. Aseara a mancat non stop , a avut un puseu de crestere zilele acestea.(dupa care a inceput cu pusul intrebarilor. Arata cu degetul toata ziua si solicita cuvantul pentru obiectele indicate)
             Am observat ca daca glicemiile sunt bune inca de dimineata sunt sanse mai mari sa fie bune si in restul zilei (o insulinizare adecvata).
            Insulinizarea insuficienta inca de dimineata, efortul fizic facut pe acest fond, cat si lipsa nutrientilor necesari (implicit proteine si lipide) pot duce la rezistenta la insulina si in restul zilei, iar pe termen lung la efecte nedorite.(Atentie! diabetul 1 se poate complica cu dezechilibrul metabolic specific tipului 2, ca si cum am avea ambele tipuri de diabet-diabet dublu. Daca avem tipul 1 nu ne scuteste si de tipul 2, mai ales daca avem in familie asa ceva si stilul de viata ne predispune).
            

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu