sâmbătă, 5 octombrie 2013

Anotimpul rece si diabetul

          Brrrrr, a venit frigul. Nu este inca iarna, dar ne duce cu gandul la apropiata ei venire. La inceput nu imi place deloc anotimpul rece, pana ma obisnuiesc. 
          Venirea frigului imi aduce un risc crescut de hipoglicemii atunci cand sunt afara. E bine sa nu fiu la frig cand am maximul insulinei si trebuie sa am grija cat de mult merg.
          Cand vine si gerul trebuie sa adapostesc glucometrul intr-un buzunar interior al gecii si  nu testez afara, se va bloca sau va da erori. Neplacut sa am o hipoglicemie in conditiile astea. Trebuie sa iau dulce fara sa mai testez daca nu am unde intra.
          Nu mai pot face nici Lantusul afara (in mana) pentru ca am atatea straturi de haine pe mine. Dar inca n-a venit iarna asa ca maine voi putea sa il fac injectez in mana.
           Cand vine iarna e greu cu hipoglicemiile: daca intra contrareglarea se poate sa transpir instantaneu din cap pana in picioare, incat hainele devin ude. Ceea ce e foarte neplacut, daca nu ma pot schimba.
           Cand stranuta cineva sau tuseste fara sa puna mana la gura (e la moda acum) ma uit ingrijorata sperand sa nu am de a face cu un virus.
            De asemenea, penurile cu insulina trebuie protejate de inghet. Eu le infasor intr-un fular sau in manusi in geanta, nu inainte de a le pune in husa lor.
             Unii diabetici devin mai rezistenti la insulina iarna, altii nu.
             La mine nu a fost nici prea prea nici foate foarte, de fapt nu am avut timp sa observ pentru ca in primul an am facut un guturai dupa care am tot avut glicemii mari si apoi au venit sarbatorile si tentatiile  culinare.Iar anul trecut am nascut si am stat in casa mai tot timpul lauziei. Nici anul acesta nu ma vad prea mult pe afara, dar voi vedea.
              Diabeticii care au probleme cu picioarele trebuie sa aibe grija sa nu le degere, protejandu-le cu o incaltaminte adecvata si comoda. De asemenea trebuie sa aibe grija sa nu isi puna picioarele pe surse de caldura fierbinti pentru a evita arsurile. Se poate ca ei sa nu simta nimic in timp ce se prajesc de caldura.
              Daca mentinem glicemii bune, acest lucru ne va proteja cat de cat de raceli pentru ca sistemul imunitar e mai puternic. Vitamina C ne poate fi de folos si o alimentatie echilibrata din care in continuare nu tebuie sa lipseasca fructele si legumele crude si... mult usturoi si ceapa. Nu recomand vaccinul antigripal, fiecare face cum crede.
               Cand lucra mama mea, la serviciu au adus vaccin antigripal si din toata colectivitatea doar mama si inca o femeie au refuzat sa se vaccineze. Pe atunci era o noutate treaba asta. La scurt timp toate persoanele care s-au vaccinat au racit urat, in afara de cele doua persoane nevaccinate. Cine stie ce a fost, dar personal nu am incredere in vaccinul antigripal. Nu vad cum ar putea acoperi toate tulpinile de virus...care an de an sunt altele.
               Pe timpul lunilor de iarna glicemiile pot fi mai mari din cauza lipsei de activitate fizica, si  implicit hemoglobina glicata poate fi mai mare.  Miscarea ajuta la mentinerea unei temperaturi corporale bune, in timpul efectuarii ei dar si mai multe ore dupa aceea,  si imbunatateste sensibilitatea la insulina. Alunga si eventualele depresii, aduce si voie buna. 
              Hidratarea corespunzatoare este foarte importanta si iarna.                Putem fi tentati sa mancam mai mult, din instinctul de a ne crea rezerve energetice dar si din plictiseala. Trebuie sa avem grija sa mancam alimente sanatoase si hranitoare.
              Cam atat, restul este aceeasi rutina de diabet, dar in conditii mai reci.
              Atentie la masa plina de bunatati de sarbatori! Sa nu ramana nimic....necalculat!
                
               
              
                

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu