marți, 8 octombrie 2013

Pompa de insulina

         La inceput, pe cand nu stiam deloc cu ce se mananca diabetul, imi inchipuiam cu superficialitate ca pompa de insulina este un dispozitiv medical care tine cu usurinta lucrurile sub control facand singur toata osteneala.
         Apoi am vazut si eu ce este si chiar am visat la asa ceva nestiind exact cum o fi sa stea atarnata de tine non-stop. Tot imaginandu-mi asta am ajuns la concluzia ca nu mi-ar place deloc sa stea pe mine o pompa cu furtunas. Nu. Poate doar asa, un timp scurt.
         In timpul sarcinii am concluzionat ca mi-ar trebui una pentru neinsemnatul motiv ca nu mai aveam unde sa bag atatea injectii, corectii si rascorectii din necesitatea unei glicate bune. Un alt motiv secundar sau nu era ca mi-ar prinde bine sa nu am bazala multa la bord cand ma apuca travaliul. (pana la urma nu am avut, pentru ca m-a apucat noaptea).
          Mi s-a parut ca ar trebui sa fie acordate gratuit de catre stat, da, era asa, dar de fapt nu , bla bla, n-a iesit nimic, asa cum nu era nimic clar, nimeni nu stia care e procedura, ce formulare si cui sa trimit. Cand am auzit ca s-ar rezolva oricum pe la sfarsitul sarcinii ...am lasat deoparte ideea ca pe una traznita si nefolositoare si m-am bucurat ca am demipen si ace subtiri. M-am gandit ca traim in vremuri moderne si nu mai avem acum seringi de sticla si metal cu ace ca piroanele. Asa ca a trebuit sa fiu multumita cu ce am.
           Pompa de insulina este ceva foarte util si este una dintre variantele pe care diabeticii din ziua de azi le au la dispozitie in lupta cu boala lor. Alaturi de pen, seringi, chiar si dispozitive de inhalat ale insulinei si altele mai putin folosite.
           Fiecare face cum poate si cum considera.
           Avantajele pe care le vad eu in general la pompele de insulina sunt:

  • se poate seta rata bazala, adaptandu-se astfel cat mai perfect la oscilatiile sensibilitatii la insulina de-a lungul zilei sau in situatii speciale
  • se pot administra bolusuri partiale, prelungite sau cum se mai numesc pentru a acoperi anumite tipuri de mese cu digestie mai prelungita, se pot chiar personaliza
  • se reduce cantitatea totala de insulina administrata intr-o zi
  • se poate deconecta la nevoie(exercitiu fizic, hipoglicemie)
  • se elimina hipoglicemiile prelungite datorate unei bazale supradozate
  • unele pompe ajuta la calculul carbohidratilor sugerand doza de insulina pentru masa respectiva sau corectie
  • unele pompe specifica cata insulina mai este in corp in momentul administrarii unui nou bolus (doza de insulina )
  • se pot face corectii cu doze mai mici de 0,5u pana la 0, 05u, depinde de pompa
  • se foloseste numai insulina rapida
  • exista pompe cu CGM integrat
  • se pot bloca butoanele pentru a nu administra insulina din greseala
  • se poate administra insulina discret atunci cand suntem in public, apasand doar niste butoane
si altele                                                                                   
      Iar dezavantajele pe care le vad ar fi:

  • faptul de a avea tot timpul pompa pe noi, prinsa cu un furtunas, destul de lungut
  • uneori furtunul se poate indoi ceea ce poate intrerupe admninistrarea de insulina si implicit apar hiperglicemiile
  • se poate desigur termina bateria, de ex de revelion...
  • este o mica avere pe care o avem cu noi
  • putem sa ne administram insulina in somn, din obisnuinta...
  • trebuie adeseori inspectat furtunasul daca nu are bule de aer
  • mi se pare ca se arunca si destula insulina atunci cand se schimba setul de infuzie, nu stiu sigur
  • putem fi tentati sa ne administram corectii una -doua , cu usurinta       
  • pretul mare al pompei si al consumabilelor
  • e mai greu de purtat cu rochie ,pentru fete
  •  copii si animalele de companie se pot agata de furtunas, sau noi insine, in spatar de scaun, clanta, etc
  • se poate vedea vara
  • o putem scapa in toaleta
  • necesita o buna informare despre modul cum functioneaza dar si despre diabet practic
  • nu asigura de la sine un bun autocontrol, munca ramane tot a noastra
  • se poate defecta
  • nu tine chiar o viata de om
  • se poate intampla la noi in tara, sa apara alte modele si sa nu mai gasesti consumabilele adecvate
  • unele fac un mic zgomot cand administreaza bolusul
  • unele nu au suficient contrast pe ecran, ceea ce e dificil afara cand este multa lumina
  • unele fac risipa de consumabile
  • unele nu permit transferul datelor pe computer
si altele.
      Exista si pompe de insulina fara furtunas, cum este de exemplu OmniPodul. La aceasta pompa apreciez ca nu are furtunul, este prinsa de piele pe un lacas special deasupra infuzorului .Dar...mai vine cu gandaci defecti, asa le zic eu. Asta poate nu ar fi atat de grav daca ar fi folosit mai mult, dar se tine doar 3 zile si se arunca cu totul la gunoi, mai putin partea de comanda, care arata ca un glucometru. Nu stiu cata insulina se risipeste, dar mi se pare ca se intampla si asta cand schimbam gandacul. Sau daca e unul defect se pierde insulina pe care am bagat-o in el.
              La un moment dat am dat de o pompa care ar trebui sa se lanseze pe piata, Solo se numeste. Cred ca foarte multa lume o asteapta cu nerabdare...avand in vedere ca gandacul tine 3 luni.
            Stiu ca este aprobata si de FDA din America, dar nu stiu de ce nu mai e nici un semn de viata de la Roche. Ei au cumparat-o de la firma care a creat-o, Medingo..Si ....pauza. Stie cineva noutati?
            Daca ar aparea as proba-o macar trei luni indiferent de cost....candva macar, vreodata.link
          Iata, concret, cateva avantaje si dezavantaje pentru cateva pompe de insulina existente deja pe piata link  .
          Chiar daca este costisitoare este bine ca exista si varianta pompa de insulina pentru administrarea insulinei.
          Ar fi bine daca toti copii cu diabet ar putea beneficia de aceasta optiune gratuit sau compensat. Eu ma multumesc si cu un CGM.(zambet)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu