joi, 10 octombrie 2013

Insulina prandiala, cand o injectam?

           Sunt foarte obosita si nu sunt nici in apele mele. Puiul meu a fost azi aproape in continuu agitat. Ma ingrijoreaza sa nu ajunga un copil iracibil. Cred totusi ca e vorba de eruptia caninilor. Am mai patit asa cu el cand i-au iesit incisivii de sus. Pe de alta parte pare sa treaca printr-un puseu de crestere.
           Ma bucur iar de orele de noapte cand el doarme. Cred ca tinde sa devina obicei lucrul asta, dar se simte oboseala a doua zi, desi ma trezesc mai tarziu. Voi vedea ce voi mai face.
          Sotul meu a montat astazi o consola pe un perete din dormitor si acum am un mini birou unde ma transform dupa ora 21 intr-o Cenusareasa la balul orelor de noapte, eliberata in sfarsit de grijile zilei. Dar sa trec la subiectul ales astazi:
           O problema care apare zilnic este cand ar fi momentul potrivit sa injectez insulina prandiala, rapida, astfel incat sa evit atat hipoglicemiile de la 80 de minute dupa masa cat si hiperglicemiile de la o ora. Un ideal ar fi ca glicemia sa nu varieze foarte mult in timpul zilei, sa nu aiba piscuri si vai.
           Din mica mea experienta cu diabetul, ma apropii de trei ani, mi-am facut cateva reguli pentru a avea glicemii bune postprandiale, reguli pe care nu le respect totdeauna. Fac derogare de la reguli ori de cate ori poftesc sa mananc ceva anume si nu il pot taia de pe lista sau daca nu am pur si simplu in casa toate ingredientele pentru o combinatie ideala de alimente, sau din neglijenta sau sau.
           Printre aceste reguli se numara si cea care se refera la momentul injectiei de insulina prandiala. Regula mea este sa evit hipoglicemiile majore de la 80 minute si daca se poate sa nu am valori mai mari de 180 dupa masa la o ora(as vrea si 140). Astfel:

  • daca inainte de masa am o glicemie de 80-120 imi fac rapida inainte de masa si mananc imediat, incepand cu carbohidratii rapizi , fructe sau laptele.(laptele este dupa observatia mea CH mediu )
  • daca am sub 80, mananc intai fructul sau alti CH rapizi si apoi injectez cantitatea de insulina raportata la numarul de carbohidrati ai mesei
  • daca am hipoglicemie intai o tratez, astept sa imi revin, fac insulina, apoi mananc restul de mancare, calculand si dintre carbohidratii luati pentru hipoglicemie, o parte din ei. Sa zicem daca am luat 20, opresc doar 10 pentru calcul.
  • daca am glicemia peste 120 deja pot sa iau in calcul o mica corectie adaugata la insulina prandiala, 0,5u
  • daca glicemia este intre 180-250 corectia este mai serioasa 1-2u, o adaug la insulina pentru masa dar nu depasesc 5u in total , hai 5,5 daca este peste 300 si chiar trebuie sa mananc . Daca fac peste 5u odata insulina actioneaza la mine foarte rapid riscand sa ajung la hipoglicemie .Ca sa fac 5 u mai reduc din carbohidratii mesei. 
  • daca glicemia este de la 300 in sus prefer sa nu mai mananc carbohidrati la masa respectiva, poate cel mult 10-20 daca mi-e foame tare sau trebuie. Aleg alimente fara carbohidrati, carne, legume crude din cele care sunt  numite la liber. Daca am hiperglicemii super persistente va trebui sa mananc si carbohidratii necesari ca sa nu ajung la alte extreme (cetone, rezistenta la insulina si mai persistenta)
  • daca masa respectiva are un indice glicemic foarte mic sau daca nu sunt sigura ca se digera pana in 80 minute (cand am varful NovoRapidului) fac injectia dupa masa sau la un timp dupa ea
  • sau injectez insulina pentru carbohidratii rapizi ai mesei , pentru cei mancati simpli, fara proteine si grasimi, daca ii mananc primii- si apoi, dupa un anumit timp( dupa masa, la o ora, o ora jumatate)  injectez si partea a doua, depinde ce mananc
  • regulile acestea sunt valabile in conditiile unei sensibilitati mari la insulina, pentru rezistenta la insulina lucrurile sunt mai mult sau mai putin diferite, trebuie vazut. Atunci si insulina poate intra mai greu, avand varful un picut mai tarziu.De asemenea atunci cand sunt prezenti anticorpi impotriva insulinei aceasta are un efect mult intarziat. Cred ca mie mi se intampla asta pe stres. Situatiile exceptionale necesita totdeauna tatonare, fiind mai mereu unice.
  • daca am facut multa miscare inainte de masa sau e foarte cald, vara, prefer sa injectez dupa masa , asta daca nu am o proportie mare de carbohidrati rapizi mancati simpli primii la masa respectiva (de exemplu 30CH pepene rosu, ca imi place)
  • daca nu stiu sigur ce si cat voi manca fac injectia dupa masa
  • daca nu stiu sigur cati carbohidrati au anumite alimente de la masa respectiva , chiar daca injectez inainte de masa, pun la socoteala mai putin, asta daca nu sunt in mod evident niste carbohidrati rapizi
  • nu obisnuiesc sa fac insulina rapida si apoi sa astept 15-20 minute ca sa actioneze, nici chiar cand am hiperglicemie (pote doar 10min) pentru ca sunt foarte insulinosenzitiva si am patit-o sa ajung astfel la hipoglicemie grava
  • daca am stare de greata injectez tot dupa masa, sa fiu sigura ca mananc tot
  • daca astept sa vina musafiri dintr-o clipa in alta si e musai ca eu sa mananc deja fac injectia dupa masa ca sa fiu sigura ca am mancat tot
  • in timpul sarcinii am incercat cu maxima prudenta sa injectez mai mereu inainte de masa pentru a avea glicata buna. Cand am trecut prima data pe tratamentul intensiv de insulina (rapida si bazala) de la cel conventinal (2injectii premixata) imi faceam totdeauna dupa masa injectia de teama hipoglicemiilor fiind in primul trimestru de sarcina. Apoi am trecut la injectia inainte de masa si glicata s-a imbunatatit cu aproape 0,5. De la 5,7 am ajuns la 5,3...
         Nu imi mai amintesc alte reguli, dar totul e cu depinde. In functie de toate variabilele de care imi pot da seama si cu greselile omenesti de rigoare. Dozele acestea de insulina sunt valabile pentru mine, cu o sensibilitate la insulina de 1u/20CH .
         Cred ca momentul de injectare al insulinei prandiale depinde in primul rand de sensibilitatea fiecaruia la insulina. La persoanele  insulinosenzitive   trebuie mai multa precautie. Apoi depinde si de tipul de insulina folosit. Una este situatia pentru NovoRapid alta pentru HumulinR s.a. Important este ca sa se suprapuna pe cat posbil curba de actiune a insulinei cu curba de digestie a combinatiei de mancaruri de la masa. Se tine cont si de eventualele gustari, care daca exista schimba mult calculele.
           Toate regulile cred ca deriva din principiul sa nu existe insulina fara carbohidratii aferenti la varful ei si nici carbohidrati ajunsi in sistem fara acoperire de insulina. 
  
            

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu